Technologie a IT

Velký bratr tě vidí. Doslova

Číst tuto autobiografii je jako číst velmi zdařilou beletrii. Skutečnost, že jde o příběh podle skutečné události obsahu pouze dodává na závažnosti a tíživosti. Naneštěstí musím přiznat, že až do té doby, než jsem knihu přečetl, jsem neměl nijak velké povědomí o plném rozsahu odhalení, která Edward Snowden učinil. Po přečtení knihy jsem byl zaskočen, jak mocný jsou moderní technologie nástroj v rukou (nejen) státu. A čeho všeho jsou schopné. Jistě, dovedl jsem si snadno představit, že technologie jsou na takové úrovni, že s jejich pomocí je možné zacílit na jednu konkrétní osobu. Nejspíš ani v nejdivočejších snech by mě ale nenapadlo, že totéž je možné prakticky vůči všem na světě. Díky Snowdenovi dnes víme, že tato odstrašující představa je realitou.

Kniha dále obsahuje mnoho autorových vzpomínek na období, které dnes už můžeme nazvat jako internetová prehistorie. Tuto dobu si pamatuji také, byť jsem o devět let mladší než Edward Snowden. Stejná doba začátků internetu, kterou Snowden v USA prožíval ve svých mladých letech do ČR dorazila později. Díky těmto vzpomínkám jsem byl zcela schopen sdílet autorův sentiment.

Edwarda Snowdena obdivuji pro obrovský krok směrem z jeho komfortní zóny, který učinil, a to přesto, že si byl velmi dobře vědom toho, co může následovat, a co také skutečně následovalo. Věřím, že Snowden byl měl dostat milost, a že za službu, kterou pro nás všechny vykonal by neměl pykat. Svět potřebuje víc takových idealistů.